توجه به رویکردهای ترجمه‌ای رشدی نداردطهرانچی گفت: صنعت خوروسازی ایران به شکل کارخانه است، اما توانایی ساخت موشک وجود دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد در دومین کنفرانس بین المللی پژوهش در نواوری و فناوری که  در دانشگاه شهید بهشتی درحال برگزاری است درباره رویکرد جدید علمی بیان کرد: گاهی اوقات پیش می‌آید که رویکرد ما به تحولات غرب ترجمه‌ای می‌شود و این موضوع نمی‌تواند سبب رشد مطالب شود.

رئیس دانشگاه آزاد  ادامه داد: برای مثال گاهی گل مصنوعی می‌خریم که در ابتدا زیباست، اما رشدی نمی‌کند، اما بذر حیات دارد  و اگر توجه به تحولات غرب به صورت ترجمه‌ای باشد همانند گل مصنوعی است و زایشی ندارد.

طهرانچی با اشاره به درک مفهومات گفت: هنگامی که  می‌خواهیم به رشد مفاهیم در کشور توجه کنیم  باید دقت داشته باشیم که این رشد به درک آن مفهوم  توجه دارد؛ در شرایط کنونی با مفهومی مواجهیم که باید به  پایه‌های آن توجه شود وباید توجه داشت که هر زیست بوم شرایط خاص خود را دارد.

وی درباره ورود  دانشگاه به عنوان یک صنعت و آموزشگاه گفت:  تا سال ۵۷ مفهوم دانشگاه به عنوان مولد علم بود،‌در حالی که باید بدانیم رویکرد ما به مفهوم دانشگاه و مفهوم علم نباید یک آموزش پایه باشد اما متاسفانه  باوری غلط وجود دارد و به همین دلیل برخی تصور می‌کنند پژوهشگاه‌ها نباید آموزش دهند.

ورود پژوهش به  آموزش کار محوری سازمانی نبود

رئیس دانشگاه آزاد اظهار کرد: پژوهش را پس از آموزش وارد  حوزه‌های علمی کرده‌ایم اما همین موضوع هم به عنوان کار محوری سازمانی نبود و  به عنوان یک فعالیت ادامه پیدا کردو اکنون  در متن علم، فراگیری، فرهنگ و پژوهش هم قرار دارد درحال حاضر  پژوهش در علم داریم اما صنعت هم به پژوهش لازم دارد، در دانشگاه کاری علمی و مفهوم تکنولوژی وجود دارد.

طهرانچیگفت: فناوری را به پژوهش اضافه کردیم به همین دلیل به آن لطمه های بسیاری وارد شد، به صراحت می‌توان گفت در کشور فناوری خودرو نداریم اما به جرات می‌گویم فناوری موشک داریم زیرا این فناوری در کشورمان زایش و رشد داشته درحالی که صنعت  خودروی ما کارخانه است.

وی با بیان اینکه عمل‌های مختلفی نسبت به علم و فناوری وجود داردگفت: علم و فناوری را می‌توان تولید و ترویج کرد برخی تصور می‌کنند فناوری علم کاربردی است اما فناوری همان صنعت است و نوآوری قصه پرغصه دیگری دارد.

رئیس دانشگاه آزاد  با بیان اینکه  ملتی می‌تواند رشد کند که زبانش ظرفیت داشته باشد اظهار کرد:  اگر لغت را در بستر خودش نیاوریم تفکر لازم حاکم نمی‌شود. ملتی که دوره تمدنی دارد و ۵۰۰ سال رهبری علم جهانی را داشته است و تاریخ چند هزار ساله دارد تحولات را درک می‌کند اما پاسخ آن اقتباسی و وارداتی نیست؛ ما باید بتوانیم  نگاه لغوی بشر را متوجه شویم اما نباید به را ورود پیدا کنیم؛ آموزش در فناوری و پژوهش در فناوری لازم است همانطور که آموزش در علم و پژوهش در علم ضرورت دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
مگه بعد از اينهمه موشك زدن و ماهواره فرستادن كسي شك هم داشت
آخرین اخبار